Művészet és mesterség: kristály-variációk Faragó Miklós festőművésszel

Csiszoló mestereink számára a kristály megmunkálása művészet, és filozófiánk szerint ez a kézművesség alapja. Aki mesterségét egy bizonyos szinten, és valódi lelkesedéssel űzi, az a szó eredeti értelmében: alkotó. Ebben találkozott a véleményünk Faragó Miklós festőművésszel, aki a porcelán után a kristály felületén is ki akarta próbálni a művészetét.

e85842c8-09b6-4655-94e4-4c467dc8e38b_kisebb

Hasonlóan a Gresham-palotával való együttműködéshez, számunkra ez is egy igazán lelkesítő kihívás volt, hiszen festőművész alkotásainak kristályra való „felcsiszolás” merőben új tapasztalati teret nyitott meg előttünk. Az első lépések szükségszerűen bizonytalanok voltak. Azonban a közös munka idővel összehangolta csiszoló mestereink és Faragó elképzeléseit.

Faragó gyakran napokig mellettünk volt, és figyelte, hogyan készülnek el egymás után a különböző változatok, hogyan kerülünk lépésről-lépésre egyre közelebb a célhoz, hogy a kristály végül engedjen közös elképzeléseinknek.

dscf0005y


farago-palackSokan felteszik nekünk a kérdést, hogy egy-egy minta megtervezésekor, a tervek készítése közben hogy tudunk döntést hozni, hogyan választjuk ki a „tökéletes” változatot.

Nos, én nem hiszem, hogy van abszolút „tökéletes” alkotás, de azt többször is megtapasztaltam már a két évtized során, amit egyedi kristálytermékek tervezésével és készítésével töltöttünk, hogy a tervezésben is létezik az „aha-élmény”. A sok változat között ösztönösen ráérzünk, egyszerűen egyértelművé válik, hogy „ez az”, amit kerestük.

Azt hiszem éppen ez a közös munka csúcspontja. Szerencsére Faragó Miklóssal is sikerült ilyen szép pillanatokat megélnünk, sikerült kristályban kifejezni közös elképzeléseinket. Mindennek persze az volt az alapja, hogy a mesterség és a művészet mind Faragó, mind pedig a Black Crystal csiszoló mesterei számára rokon értelmű fogalmak.


Faragó Miklós

Művészeti tanulmányait a hatvanas évek végén Varsóban végezte a Képzőművészeti Akadémia grafika és festő szakán. Első külföldi, skandináviai kiállítása után norvég királyi ösztöndíjat kapott. Az elkövetkező években Olaszországban – Rómában és Szicílián – élt és alkotott.

8a97354b-d8ee-435f-bbb4-cd5a187ad67a_kisebb

1971-től New York és Montreál után Kaliforniában telepedett le, ahol Santa Monicán rendezte be műtermét. Az 1980-as évek derekán települt vissza Európába. Párizs és München után Zürichben, később Liechtensteinben nyitotta meg stúdióit. Művészetére jellemző, hogy puszta kézzel (ecset nélkül) fest, és előszeretettel próbálkozik a különböző médiumok adta lehetőségek kihasználásával, legyen szó porcelánról, textíliáról, üvegről, kristályról stb.


Érdeklik akcióink, legújabb kézműves termékeink? Kövessen minket Facebookon is, és igényelje 5% rajongói kedvezményünket!